Какво е GAINCLONE ?

Публикувана на Събота, 05 Април 2014

   Всеки аудиофил е чувал поне веднъж за "GAINCLONE" . И всеки има някаква собствена представа за това понятие. Но какво точно представлява "GAINCLONE" всъщност. Ще се опитам да дам отговор на този въпрос в следващата статия.

 

   През 1999г, японците от SAKURA SYSTEM (47Laboratory), шокират световната аудио общност, пускайки на пазара миниатюрен по размери усилвател, наречен "GAINCARD". Може би в това нямаше да има нещо кой знае колко чудно, ако въпросния усилвател не беше позициониран като HIGH END изделие, съответно с подобаващата пазарна цена от 3300$. Самият усилвател се състои от две части-стъпала, с големината на две цигарени кутии и захранване, поместено в цилиндричен корпус. Разбира се, всичко е изработено от масивен алуминий. Но голямата новина е, че усилвателя е базиран на интегрална схема LM3875 на "NATIONAL SEMICONDUCTOR", чиято цена е под 10$. Последват тестове, ревюта, слушателски сесии... Оказва се, че мъничето е такова само на външен вид, а реално е един много сериозно звучащ аудио продукт, който слага в малкото си джобче доста претенциозни свои събратя. Естествено общостта на DIY (направи-си-сам) феновете, веднага проявява огромен интерес към "GAINCARD" и по-точно към въпроса, дали този усилвател не може да се изкопира (клонира-от англ. "clone"), с далеч по-приемлива за редовия аудиофил цена. Така се ражда понятието "GAINCLONE". То е използвано за пръв път от един потребител на популярната страница Audio Asylum, наречен Ramon Salamat. Той употребява това понятие, за да именува копието на "GAINCARD", което се опитва да направи за собствена употреба. От този момент насетне, "GAINCLONE" влиза в речника на аудио DIY ентусиастите по света. В днешно време, под "GAINCLONE" се разбира аудио усилвател, създаден на принципа "направи-си-сам" и базиран на интегрална схема. Да се титуловат "GAINCLONE" имат правото предимно усилвателите, базирани на интегрални схеми, произведени от "NATIONAL SEMICONDUCTOR" (понастоящем собственост на гиганта "TEXAS INSTRUMENTS").

   Какви са основните дизайнерски особености на "GAINCARD", които го правят толкова успешен и желан за копиране. Самият конструктор на усилвателя JUNJI KIMURA, определя предимствата му така:

1.Минимален брой компоненти в сигналния път-общо 9бр. Според философията на Кимура-сан, всеки компонент привнася своя почерк в оригиналния звуков сигнал. Поради този факт, той застъпва идеята да се ползват минималния възможен брой компоненти, с максималното възможно качество.

2.Изключително къс път на сигнала, всичко на всичко 32mm. Пак виждане, инспирирано от пуризма и напълно в духа на първото.

3.Максимално малка дължина на веригата на обратната връзка. Както стана ясно в моята статия "Премълчаваните истини", публикувана на този сайт, според д-р Мати Отала, основния виновник за генерирането на висши, нечетни хармоници, е не самата обратна връзка, а нейната дължина и комплексност. Колкото по-дълга и сложна ОООВ, толкова по-големи времезакъснения се внасят във върнатия по ОООВ сигнал и толкова по-голяма е фазовата му разлика с основния музикален сигнал. В своя модел усилвател, д-р Отала заменя ОООВ, с множество къси, локални ООВ, като по този начин минимизира вредния ефект на обратната връзка. При "GAINCARD" това е изпълнено много елегантно. Монтажа на елементите в усилвателя е обемен (т.е. без употребата на печатни платки) и дължината на обратната връзка се определя единствено от дължината на крачетата на самия чип, плюс физическата дължина на самия резистор в ОООВ. Според Кимура-сан, в "GAINCARD" тя е само 9mm.

4.Благодарение на отличнoто PSRR (power supply rejection ratio) на изполваните чипове, не се изисква наличието на големи стойности филтърни кондензатори. В оригиналния "GAINCARD" се ползват кондензатори по 1000uF за всяко рамо на захранването, запоени непосредствено на крачетата на чипа. Това облекчава и поевтинява изключително много избора на качествени филтърни кондензатори. Отделно от този факт, малките филтърните капацитети, притежават и по-малки паразитни параметри, което намалява тяхното влияние върху звуковия сигнал.

5.Използване на здрава, виброустойчива конструкция, базирана на дебели алуминиеви плочи. Темата за вибрационните свойства на материалите, резонансите и тяхното влияние върху звука на аудио системата е предмет на една нова статия или цяла поредица статии. Има хора, включително и в България, които са изключително напреднали в тази материя и би било много добре за всички нас, ако приемат поканата ми за написването на материали по темата, които да публикувам в настоящия сайт.

6.Използване на конструкция тип "моноблок", с отделен мощен трансформатор за всеки канал. Захранванията пък са моята силна тема и в бъдеще ще се опитам да напиша статия по тези въпроси, в която да изложа своите виждания.

   Като погледнем горните 6 точки и установяваме, че дребосъка "GAINCARD", всъщност е такъв само на външен вид. Съвсем закономерно за доброто му звучене, в него са заложени фундаментални инженерни принципи.

  След "GAINCARD", на пазара се появява системата "SHIGARAKI", включваща в себе си миниатюрния усилвател модел 4717. Той е базиран на малкото братче на LM3875, а именно LM1875. Лично за мен това е най-добре звучащия чип от цялата моделна линия на "NATIONAL SEMICONDUCTOR". "SHIGARAKI" се появява през 2002г, с цена от 1500$ (понастоящем 2250$). Както ще забележите в този сайт, аз предлагам своя версия на "GAINCLONE", базирана именно на LM1875. С този чип работя от години и съм създал над 8 генерации усилвателни схеми. Смея да твърдя, че познавам добре всяка една негова особеност. За мен това е един изключително музикален и натурално звучащ чип. Може би най-добрата интегрална схема в света, предназначена за аудио усилвател според личното ми мнение. Изпробвал съм и другите чипове от серията, но LM1875 е специален във всяко едно отношение и съвсем не случайно ми е фаворит.

   След като през 1999г малката японска компания SAKURA SYSTEM изненадва (бих казал приятно) аудио феновете в цял свят, започва голямата мания по създаване на клонинги от DIY феновете. Схемите и вариациите им са стотици. Всички те са базирани на основната схема на чиповете, публикувана в техния дейташийт. Всеки твори или прекопира схеми и се кълне, че е намерил аудио нирваната. Едни харесват едно, други харесват друго. Повечето от разработките избягват съвсем встрани от оригиналния замисъл на Кимура и компания. Някои ентусиасти дори ползват чиповете, за да получат мощни усилвателни стъпала, за захранване на субуфъри. Създават схемотехники с паралелни и мостови включвания на интегралните схеми. Други пък са по-консервативни и развиват идеологията на 47Laboratory, изследвайки въздействието върху звученето на различни видове части и материали. Но всичко това не е важно. Важното е, че "GAINCLONE" успява да даде на всеки, търсеното от него аудио изживяване. Важното е, че "GAINCLONE" вече не е просто име на усилвател, а название на цяло едно творческо течение, което генерира страхотна креативна енергия. Някои от екземплярите "GAINCLONE" са наистина впечатляващо добри усилватели, може би по-добри от оригинала "GAINCARD". Един грамотно направен "GAINCLONE" е много труден за преборване по звучене, дори и от мастити фирмени усилватели. Не веднъж или дваж ми се е случвало малкия "GAINCLONE" да оставя слушателите с отворени уста, абсолютно невярващи, че свири един евтин чип. Дори винаги съм казвал на всички онези, които искат да премерят сили с моите лампови усилватели "Вие първо надсвирете "GAINCLON"-чето ми, пък тогава изобщо ще си говорим за сравнение с ламповите ми усилватели". Не, защото подценявам конструкторските умения на опонентите си ! Просто, защото "GAINCLONE" е много труден за надсвирване, ако е направен, както подобава. Дребосъчето свири и изобщо не се съобразява, че оставя засрамени 10-20 и повече ПЪТИ по-скъпи машини от него, с лъскави корпуси и огромни претенции за качество. Лично за мен той е базовото ниво за качествено аудио. Под неговото ниво, изобщо не можем да си говорим за качество, камо ли за високопарни понятия като HIGH END. Според мен именно от добрия "GAINCLONE" нагоре, започват аудиофилските системи. Имам и правя много скъпи усилватели, но никога не оставам без моя "GAINCLONE". Той е винаги до мен и винаги ще ми покаже кога заоравам в погрешна посока със звука. Достатъчно е само да го включа и разбирам къде съм в момента. Бих казал "GAINCLONE" действа отрезвяващо. Естествено с известна нотка хумор (но и напълно сериозно)...

автор: инж.Ивелин Йовчев (а.к.а. DJPOPA)