Новият усилвател GAINCLONE ver. STAK (Small Tube Amplifier Killer-малък убиец на лампови усилватели)

Публикувана на Сряда, 11 Ноември 2015

Ето че най-после излезе в продажба и най-новия ми усилвател, базиран на може би най-добрия интегрален чип LM1875. Неслучайно съм нарекъл версията STAK (Small Tube Amplifier Killer-малък убиец на лампови усилватели). Откак Кимура-сан от 47Laboratory създаде легендарния усилвател SHIGARAKI, славата на чипчето, което лежи в неговото сърце - LM1875, не само че не умира, но и расте с всеки изминал ден. Моята поредна разработка на тази тема е без прехвърлящи кондензатори в сигналния път, с нов тип захранване и оптимизирана дължина на сигналните линии.

Както вече се подразбира от горенаписаното, усилвателят няма прехвърлящи кондензатори и поради това е DC-coupled. Това означава, че всеки постояннотоков офсет на входа се усилва по коефициента на усилване на стъпалата. Именно изрязването на входният кондензатор от схемата е едното от основните предимства на тази разработка.

Второто голямо предимство е премахването на електролитния кондензатор в обратната връзка. Той участва пряко в сигналния път и елиминирането му се чува ясно. Липсата на кондензатор в ООВ води до наличие на постояннотоков офсет в изхода, но това е по-малкия проблем в случая. Самият офсет е под 50mV и е практически нищожен. Примерно Род Елиът казва, че до 100mV изходен офсет е напълно приемлив. Точно поради наличието на офсет, схемата работи задължително със защита по постоянен ток в изхода. На снимката това е платката със синьото реле. Защитата е базирана на доказаният чип uPC1237HA и сработва при детекция на офсет по-голям от +-60mV. Така че усилвателя остава винаги напълно безопасен за озвучителните тела.

Третото подобрение е в оптимизацията на сигналните линии. Както се вижда на снимката, двете платки вдясно (стъпалата) са минитюаризирани пределно. Сигналните пътища са скъсени максимално. Самата обратна връзка е вече с дължина само няколко милиметра, колкото е дълъг резистора за ООВ. Той вече е монтиран непосредствено зад крачетата на чипа и се запоява на площадките на самите изводи. Освен това Бушеро-веригата, която има за цел да обере смущенията от изходната част+кабелите за тонколоните (всичко това действа като антена и лови всякакви боклуци от ефира) е разположена непосредствено до изходния пин на чипа, като препятства попадането на споменатите смущения в обратната връзка и тяхното усилване от интегралната схема.

Четвъртото подобрение е най-голямото и е свързано с изцяло новото захранване. Изправителните диоди, които ползвам в този проект са MUR860G на компанията ONSEMI. Това са ultrafast & soft recovery диоди. Според преобладаващите мнения в международния форум diyaudio.com, именно този модел диоди са едни от най-добре звучащите и най-подходящите за употреба в аудио апаратура. Soft recovery характеристиката им силно намалява раззвъняването в изправителната част, което рефлектира като остро и металическо звучене. Отново всеки диод е блокиран с бърз полипропиленов кондензатор, който намалява честотата и разпределя спектъра на комутационните смущения на диодите. Съвсем умишлено филтърните електролитни кондензатори са избрани РANASONIC серия М. Това са едни от най-меко и топло звучащите кондензатори, които могат да се използват за филтърни вериги в захранването.

Отново са взети специални мерки са туширане в зародиш на всички опити на чиповете в стъпалата да осцилират. Ето защо този усилвател има прекрасни, кристални високи честоти.

Всички спойки, както и покритието на проводящия слой на платките на стъпалата са изпълнени с немски безоловен припой с 3% съдържание на сребро.

Няколко думи за звученето. По принцип представих същата схема на DIY AUDIO EXPO 2015, което се проведе в Стара Загора през м.април. Чисто теоретично тя не се различаваше по нищо от тази тук. Освен, че платките, които ползвах тогава не бяха специално проектирани и оптимизирани като настоящите. И захранването беше от старите ми модели с Шотки диоди и друг тип филтърни кондензатори. Нооооооо, още с включването, тоя нов дребосък разби всякакви илюзии, че онова има някакви шансове. Типично доказателство как оптимизираната топология си казва думата. Осезаемо по-меко и топло звучене с изключително обемна сцена. Освен това е по-плътен във вокалите и по-овладян при сибилантните звуци. Няма човек, който да е чул и двете версии и да не е предпочел тази нова и оптимизирана такава. Ето как еднакви схеми, изпълнени по различен начин и с различни части, звучат коренно различно (да ме прощават господата, които твърдят че частите нямали значение). Та лично аз вече окончателно минах на STAK в работилницата си и го слушам ежедневно.

За продажба се предлагат всичко показано на снимката (от ляво на дясно)-платка захранване, платка защита на озвучителни тела и две платки усилвателни стъпала. Модулите са сглобени лично от мен и идват с пълни инструкции по окабеляването, принципна схема и схема за подвързване на защитата.

ВЕЧЕ НЕ СЕ ПРЕДЛАГА. ЗАМЕНЕН Е ОТ НОВИЯ МОДЕЛ "STAK-2".

За въпроси и поръчки звънете на 0899825933 (инж.Йовчев).